Engelsk Tigerkaka

Denna engelska tigerkakan är nog min specialete tycker min familj i alla fall!! Den är snabb att göra och väldigt god i sin enkelhet!
Du behöver: 200 gram rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
3 1/4 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk siktad kakao
1 msk vaniljsocker
rivet skal av en NOGAD tvättad apelsin
 2 msk apelsin marmelad eller lemon curd som jag brukar ta!!
Du gör så här:
 brör och smörjer en form rund eller rak ditt val!
 sätter på ugnen till 180 grader
 rör smör + socker poröst rör sedan  ner ett ägg i TAGET
blanda mjöl och bakpulver i en annan skål
 rör ner mjölblandningen till äggblandningen
 dela sedan smeten i två delar lika stora hälst :)
 smaksätt den ena delen med kakao och vaniljsocker och den andra med rivet skal av apelsinen och lemon curd/apelsin marmelad
 varva sedan ljus och mörk smet i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 35-40 minuter prova med en provsticka för en tigerkaka ska ALDRIG gräddas en sekund mer än det behövs ;) Jag har tyvärr ingen bild eftersom jag inte har gjort kakan i dag!! Idag bakade jag cupcaksen tyckte det räkte :P kommer kanske en bild nästa gång jag gör dom orkar ni stå ut??? Hejdå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0